Aktualności

Program „Godzina dla młodych głów”

„Głęboko wierzymy, że otwarta rozmowa o zdrowiu psychicznym jest możliwa,

a razem możemy więcej!”

ODE GŁOWY

             Program profilaktyczny „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”, zainicjowany przez Fundację UNAWEZA, jest reakcją na obecną kondycję zdrowia psychicznego wśród młodych. Program powstał w odpowiedzi na potrzeby uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli i podkreśla znaczenie otwartej dyskusji o zdrowiu psychicznym.

            Celem programu jest normalizowanie rozmów o zdrowiu psychicznym, rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych i samoświadomości wśród młodzieży, a także wyposażenie osób uczniowskich w narzędzia do otrzymywania wsparcia. Program dąży również do profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych poprzez edukację i zmianę postaw.

            W I półroczu uczniowie uczestniczyli w czterech lekcjach tematycznych, a w II półroczu w kolejnych dwóch. Wszystkie zajęcia prowadziły: Pani Karolina Podemska - pedagog oraz Pani Justyna Wulnikowska - psycholog.

            Pierwsze warsztaty dotyczyły emocji. Celem był rozwój umiejętności identyfikacji, nazywania i rozumienia emocji, uwzględniając ich wpływ na ciało, myśli i zachowania. Dzieci poznały metody efektywnego zarządzania emocjami, zarówno w sferze osobistej, jak i w relacjach z innymi.

            Drugie spotkanie mówiło o potrzebach. Celem było rozwijanie kompetencji emocjonalnych poprzez naukę rozpoznawania i nazywania potrzeb, zarówno własnych, jak i innych osób, oraz odróżniania ich od strategii ich zaspokajania.

            Przedostatnie zadanie, wykonane w grudniu opierało się na rozwoju samoświadomości i umiejętności społecznych poprzez naukę zrozumienia, szanowania i zarządzania własnymi granicami psychologicznymi. W końcu świadomość granic własnych i innych jest bardzo istotna w budowaniu relacji.

            Grudniowe lekcje z pedagogiem i psychologiem przygotowywały maluchy do rozpoznawania sygnałów kryzysowych u siebie i innych, a także do adekwatnego informowania o nich i poszukiwania pomocy. Za pomocą scenek uczniowie klas 1-3 uczyli się, jak zakomunikować potrzebę pomocy.

            W lutym dzieci zastanawiały się nad własnymi przyzwyczajeniami dotyczącymi użytkowania Internetu.  Istotnym elementem lekcji było również zwrócenie uwagi na różnice między budowaniem relacji w środowisku online i offline, a także podkreślenie konieczności znalezienia równowagi między nimi.

            Na ostatniej lekcji natomiast uczniowie uświadomili sobie, że nie tylko przestrzeń fizyczna wymaga ochrony, ale również ta online, gdzie zagrożenia mogą przybierać różnorodne formy, od cyberprzemocy po uzależnienie od ekranów.

            Udział w programie „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” to nie tylko wyjątkowa okazja do pogłębienia wiedzy i rozwijania umiejętności, ale również ważny krok w kierunku budowania bardziej świadomego i otwartego społeczeństwa.